Cookie.

På acando.no benytter vi cookies for at din opplevelse skal bli så god som mulig. Du kan lese mer om personvernerklæringen her →

    Trender og take aways fra NRF Retails Big Show 2018

    Den fysiske butikkens overlevelse, digitalisering av fashion retail og etiske spørsmål rundt kunstig intelligens og maskinlæring. NRF 2018: Retial’s Big Show ba på flere spennende og interessante innsikter rundt hvordan detaljhandelen utvikler seg for å passe inn i den digitale tidsalderen.

    Den fysiske butikkens overlevelse, digitalisering av fashion retail og etiske spørsmål rundt kunstig intelligens og maskinlæring. NRF 2018: Retial’s Big Show ba på flere spennende og interessante innsikter rundt hvordan detaljhandelen utvikler seg for å passe inn i den digitale tidsalderen. Anders Gunnarsson, Industry Lead Retail, var en av Acandos deltakere som var på plass for å få med seg de seneste trendene og teknikkene. 

    Fysisk + Digitalt = Sant  

    Det har vært diskutert lenge rundt den fysiske butikkens fremtid, men at den fysiske butikken blir helt borte er å overdrive. Vi kommer heller til å se en utvikling av den fysiske butikken og det de tilbyr kundene sine.  

    Bedrifter prøver å gjøre den fysiske butikken mer attraktiv for kundene ved å gå bort fra det tradisjonelle tjenestetilbudet. Den digitale verden blir stadig mer effektiv og kundene forventer å kunne benytte den kanalen som passer best for dem når de skal handle. Enten det er i butikken eller på nettet, via en smarttelefon.  

    Det blir viktigere og viktigere å integrere de digitale kanalene i den fysiske butikken og skape en sømløs kundereise. I tillegg blir kunden mer kresen når det kommer til leveranse og returordninger, både når det gjelder hurtighet og presisjon. Å lykkes med å implementere en lønnsom multikanalstrategi er avgjørende, forklarer Anders.

    Vi hjelper retail-bedrifter med å forbli relevante. Les mer om vårt tjenestetilbud innen Smart Retail her –> 

    Den fysiske butikken konseptualiseres 

    Ettersom e-handel fortsetter å kapre store markedsandeler er det fremdeles mange som lurer på om den fysiske butikken kommer til å overleve. Den fysiske butikken kommer fremdeles til å være her, men kundene forventer seg mer enn bare en transaksjonsarena der man bytter penger mot varer.  

    – Det må finnes et annet engasjement i det fysiske møtet for å tiltrekke seg besøkende. Her ser vi et utrolig interessant skifte, der butikken forvandles til en møteplass. Et sted der mennesker går for å bli inspirert eller underholdt. Kjedelige kjøp kan man gjøre fra sofaen hjemme, men i butikken vil man ha en personlig opplevelse. Det kommer til å bli stilt økende krav til butikkpersonalet for å kunne lykkes med å bevare lønnsomheten, sier Anders.

    Et eksempel på konseptualisering er så kalt shop-in-shop, der butikker eller bedrifter går sammen og deler på en felles butikkopplevelse. Som for eksempel ved å kombinere klesbutikk med manikyr og andre velværetjenester.  

    Digital prøveromsopplevelse

    Prøveromsopplevelsen digitaliseres 

    Digitaliseringen av prøverommene har bidratt til at RFID-teknologien er høyaktuell. Denne teknologien gjør at kunden ved hjelp av taggingen får tilgang til informasjon om klesplagget. Alt fra hvordan plagget produseres, hvilke størrelser og farger som finnes og om varen er tilgjengelig eller ikke. Alt dette visualiseres i prøverommet. Dette er noe Ralph Lauren allerede har implementer i sin butikk på Fifth Avenue, på Manhattan.  

    – Det kommer til gi kvalitativ støtte for kunden i prøveprosessen, etter som kunden ikke trenger å gå inn og ut av prøverommet. Det har lenge vært snakk om teknologien, men det er visse begrensninger etter som RFID har en tendens til å ikke bare lese en bestemt overflate. Hva skjer for eksempel om sensoren leser av kunden i prøverommet ved siden av? Vi kommer til å se teknologien i konseptbutikker, men det kommer til å kreve mer utvikling før den kan realisere sitt fulle potensial, forklarer Anders.  

    Hvor lenge er det til vi ser kropp og fot-skannere?  

    En teknikk som også er under utvikling er kroppsskanning, og fremfor alt, fotskanning. Her brukes 3D-print-laser for å registrere foten, som senere brukes for å finne den perfekte skoen for hver enkelt. Plattfot, bred eller smal fot og pronasjoner skannes automatisk og gir kunden en skreddersydd løsning.   

    – Når det kommer til skanning er kunden mer positiv til å skanne foten enn hele kroppen. Her finnes det både personlig og etiske grenser som må tas hensyn til. Det kommer til å bli interessant å se hvordan teknologien rundt kroppsskanning kan utnytte sitt potensiale. Sannsynligvis kommer vi til å trenge en tilvenningstid, sier Anders.  

    NRF Konferansen 2018

    AI og Machine Learning stiller etiske krav 

    Bruken av AI og Machine Learning blir stadig mer utbredt, men under NRF-konferansen ble de etiske forholdene rundt hvordan dette benyttes diskutert.  Hva skjer når vi per definisjon gir tenkende maskiner vurderinger og regler å forholde seg til? – Jeg tror mange famler i blinde når det gjelder AI, men i hovedsak finnes det to ulike måter å tilnærme seg teknologien. Det ene er teknologientusiaster som med sin naturlige iver kaster seg hodestups inn i de nye teknikkene. På den andre siden står de mer konservative, som med forsiktighet og en tilbakeholden tilnærming ønsker å benytte seg av teknologien, sier Anders. 

    Slik er det alltid når det kommer til ny teknologi. V gjør feil, men lærer oss å bruke det bedre. Risikoen og forskjellen denne gangen er at mulighetene og kraften som potensielt ligger i AI-teknologi er så utrolig stor at det kan være vanskelig å korrigere feiltak. Her kommer det til å kreves at vi tenker over konsekvensene på forhånd og over flere ledd.   

    Det som var tydeligst ved konferansen er at det finnes utrolig mange «Buzz Words» og trender der ute. Vår oppgave i Acando er å oversette drømmene og virkeliggjøre dem på en realistisk og verdifull måte, for å møte kundenes forventninger. Hvordan vi kan realisere disse trendene i konkrete butikker er noe vi arbeider med daglig.

    Ønsker du å vite mer?

    Magne Solberg – Leder Retail magne.solberg@acando.no +47 92 01 68 05

    Innsikt 5 eksempler på DigiFysisk Retail

    DigiFysisk Retail er en av de store trendene i 2019. Her får du tre eksempler på bedrifter som allerede har tatt dette i bruk og hvordan det kan se ut i praksis.

    Blogg Alibaba’s Taobao vs. eBay — Lærdom for oss i Norden? (Del I)

    Digitalisering av handel medfører at selskaper blir mer utsatt for internasjonal og ny konkurranse. eBay er et amerikansk ecommerce selskap som revolusjonerte hvordan varer ble kjøpt og solgt på starten av 2000-tallet.