Cookie.

På acando.no benytter vi cookies for at din opplevelse skal bli så god som mulig. Du kan lese mer om personvernerklæringen her →

    Hvordan oppnå en mer lønnsom e-handel

    Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man skaper en mer lønnsom e-handel, men det er heller en kombinasjon av mange faktorer. Mange tror at e-handel alene er løsningen for framtidig lønnsomhet, men det er ikke nødvendigvis sant.

    Hvordan oppnå en mer lønnsom e-handel 
    4 fremgangsfaktorer for lønnsom e-handel 

    Mange tror at e-handel er løsningen for framtidig salg – det er ikke nødvendigvis sant. Lojale kunder er kjernen til en lønnsom bedrift, og ditt mål som forhandler bør være å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å handle. Uansett om det skjer i den fysiske butikken eller over nettet. Når vi handler på nettet og ikke treffer kunden ansikt til ansikt er det ekstra viktig å optimalisere den totale kundeopplevelsen, spesielt ettersom marginene ofte er lave.  

    Det finnes ikke ett enkelt svar på hvordan man skaper en mer lønnsom e-handel, men det er heller en kombinasjon av mange faktorer. Mange tror at e-handel alene er løsningen for framtidig lønnsomhet, men det eikke nødvendigvis sant. Fremgangsrike og effektive selskaper lykkes med å kombinere den fysiske og digitale butikken. Først da kan man møte kundens behov.   

    Vi vil gå gjennom de viktigste faktorene som til sammen bidrar til å skape en mer lønnsom e-handel for deg.    

    #1 Skape digifysiske butikker 

    I takt med at stadig flere fysiske butikker legges ned kreves det at e-handel kan kompensere gjennom å tenke nytt og finne nye smarte løsninger. Men parallelt med at mange fysiske butikker legges ned blir det vanligere at forhandlere som bare tilbyr e-handel, velger å utvide sin virksomhet med fysiske butikker. Dette skyldes at den fysiske og digitale butikken kan kombineres og forsterke hverandre. Det er dette som kalles digifysiske butikker.   

    Det finnes flere eksempler på forretninger som har lykkes med digifysiske løsninger. Kinesiske Alibaba har på en imponerende måte lykkes med å sammenkoble nettbutikken med den fysiske butikken gjennom å fokusere på analyse av kundedata, maskinlæring og kunstig intelligens 

    Et annet foretak som har lykkes med dette er Nike. De har et konsept i New York som går ut på at du kan enkelt kan reservere skoene du vil prøve i appen, i den størrelsen du ønsker. Deretter legges skoene i en boks i butikken som du kan åpne med en QR-code, for så å kunne prøve dem i ro og mak. Om skoene passer og du bestemmer deg for å kjøpe dem, betaler du enkelt gjennom et klikk i appen.  

    VR

    #2 Optimere Logistikken – Last mile delivery  

    Logistikk løsninger og robotisert lagerhåndtering, smidig frakt og smertefri retur er avgjørende faktorer. 

    Utrykket «the last mile delivery” innebærer at det siste leddet I leveransen, det vil si sluttkunden, er det viktigste og mest avgjørende. Å finne effektive løsninger som gjør leveransen til sluttkunden så smidig og smart som mulig er en viktig del av jobben med å skape en mer lønnsom e-handel. 

    Logistikkløsninger som robotisert lagerhåndtering, smidig frakt og smertefri retur er derfor avgjørende faktorer.  Å anvende seg av robotiserte og automatiserte logistikkløsninger gjør ikke bare leveransekjeden mer effektiv og sluttkunden mer fornøyd, du sparer også mye penger. På den måten kan du gjøre bedriften mer lønnsom til tross for lave marginer. 

    #3 Samle inn data og analysere den 

    I jakten på fornøyde kunder er første steg å forstå kundens behov, slik at du kan kommunisere med dem på riktig måte. Å samle inn og analysere data om kunden og deres handlemønster er avgjørende for å kunne møte deres behov. Det er samtidig en ypperlig metode for å forstå din egen bedrift bedre. Gjennom å samle inn data og analysere den får du et tydeligere bilde av hvordan du driver virksomheten og hvordan du bedre kan effektivisere prosesser.  

    Når du analyserer data kan du i tillegg skreddersy tilbudet til dine ulike kundegrupper. Det innebærer at du kan skape personifiserte digifysiske tilbud som kunden enkelt kan motta på mobil og i appen.

    #Ta i bruk sosiale medier 

    Det er viktig å skape buzz om ditt produkt og skape et godt rykte. Du vil selvsagt at ditt produkt syns på rett sted, som passer overens med ditt image og dine verdier. Ofte påvirkes vi fra hva andre tenker og synes om produktene vi kjøper, mer enn hva som står i selve produktinformasjonen.  

    Influencers er ett godt eksempel på hvordan du gjennom sosiale medier kan sikre at du blir synlig mot eksterne målgrupper, eller nå ut til helt nye segmenter. Influencers er personer som har innflytelse over andre, og kan bidra til å øke merkevaren din ved å skape innhold og dele med sine følgereInfluencers har ofte mange følgere, og er en god mulighet for din bedrift å tiltrekke seg nye kunder på. Gjennom å integrere sosiale medier med din e-handel kan du øke salget, re-brande deres bedrift og sørge for at dere synes hos det segmentet dere ønsker. Et godt eksempel på dette med influencers og sosiale medier er selskapet «Glossier», som har hatt stor suksess med å integrere Instagram, produktomtaler og ehandel 

     Lov i underkant, lever i overkant 

    Bunnlinjen og den absolutte nøkkelen for å lykkes med å effektivisere netthandelen er å kunne se helheten i kundereisen, og forstå at alle delene må fungere sømløst for at sluttkunden skal bli fornøyd. Alle faktorene som er nevnt her er viktige punkter for å tilby en friksjonsløs tjeneste. Så et godt råd er å streve etter å få alle faktorer til å fungere sømløst sammen og forsterke hverandre. Og husk: For en vellykket bedrift er det alltid bedre å love i underkant og levere i overkant.

    Ønsker du å vite mer?

    Nicola Grevstad, seniorkonsulent nicolai.grevstad@acando.no +47 40 30 71 85

    Innsikt 5 eksempler på DigiFysisk Retail

    DigiFysisk Retail er en av de store trendene i 2019. Her får du tre eksempler på bedrifter som allerede har tatt dette i bruk og hvordan det kan se ut i praksis.

    Innsikt Alibaba’s Taobao vs. eBay — Lærdom for oss i Norden? (Del I)

    Digitalisering av handel medfører at selskaper blir mer utsatt for internasjonal og ny konkurranse. eBay er et amerikansk ecommerce selskap som revolusjonerte hvordan varer ble kjøpt og solgt på starten av 2000-tallet.